Om prosjektet

Prosjektet har hatt som mål å prøve ut og utvikle nettbrett som redskap for lærerutdanningens praksisveiledning. 

Prosjektets målsetting har vært å utforske og utvikle bruk av nettbrett til observasjon og veiledning i lærerutdanningens praksisperioder. En sentral antakelse har vært at dette kan bidra til å styrke sammenhengen mellom veiledningens tre grunnleggende aktiviteter (fig): Undervisning, observasjon og veiledning.

 Følgende forskningsspørsmål blir besvart i prosjektet:

  1. Hvordan påvirkes praksisveiledningen i lærerutdanningen når en bruker nettbrett som redskap for observasjon og veiledning?
  2. Hvordan kan den pedagogiske bruken av nettbrett i lærerutdanningens praksisveiledning utvikles slik at slik at veilednings kvalitet og fleksibilitet styrkes?
  3. Hvordan kan nettbrett som redskap for observasjon og veiledning implementeres i norsk lærerutdanning?

Prosjektet har fått støtte fra Norgesuniversitetet ble avsluttet desember 2015. Det har vært et samarbeid mellom Universitet i Agder ved Petter Mathisen, som er prosjektleder og Universitet i Tromsø (UiT) ved Cato R. P. Bjørndal. I tillegg har ProTed - Senter for fremragende utdanning bidratt i gjennomføringen, samt Universitetsskoleprosjektet ved UiT og Avdeling for lærerutdanning ved UiA. Disse aktørene har lagt til rette for den praktiske gjennomføringen av forsknings- og utviklingsarbeidet.

Prosjektmedarbeidere

Petter Mathisen
Prosjektleder
Dosent
Pedagogisk utviklingssenter
Universitetet i Agder
E-post
Nettside

Cato Bjørndal
Dosent. Dr.Polit.
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk      
Universitetet i Tromsø
E-post
Nettside

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.