Publiseringer og formidling

Prosjektet er dokumentert gjennom vitenskapelige artikler, konferansepresentasjoner og videofilmer.

Den forskningsmessige siden av prosjektet har vært et kvalitativ design-studie hvor totalt 14 veiledningsgrupper i lærerutdanningene ved UiA og UiT har inngått. Samlet sett har 43 studenter og 17 praksislærere deltatt. I perioden H-2012 til V-2014 ble det gjort individuelle intervjuer med veiledere, gruppeintervjuer med studenter og veiledere, samt en åpen kvalitativ spørreundersøkelse.

Dataene fra undersøkelsen er publisert her:

Mathisen, P & Bjørndal, C. R. P. (2016). Tablet as a digital tool in supervision of student teachers’ practical training. Nordic Journal of Digital Literacy, Vol. 11, 4-2016 p. 227-247 ISSN online: 1891-943X 

Prosjektet er blitt presentert ved flere seminarer og konferanser, for eksempel:

  • Mathisen, Petter. Quality enhancement in supervision of student teachers’ practical training with use of tablet as a digital tool. ICED 2016; Cape Town, South Africa. 
  • Mathisen, Petter, Technology-based observation and supervision in practical training processes: A case of teacher training with Mentoring and Observation Software – MOSO. D-TEL 2016 ADILA. UIA, Norge
  • Mathisen, Petter. MOSO som redskap for observasjon og veiledning av lærerstudenter. Nasjonalt nettverksseminar, 2016. UiA, Hellas/Lesbos
  • Bjørndal, Cato R. P. og Mathisen, Petter, Tablets as a Digital Tool for Supervision of Student teacher’s Practical Training. Högskolan i Halmstad, Sverige
  • Bjørndal, Cato R. P. og Mathisen, Petter, Tablets as a Digital Tool for Supervision of Student teacher’s Practical Training. The University of Waikato, Hamilton, New Zealand.
  • Mathisen, Petter, Studentveiledning i høyere utdanning.  -Kvalitet, fleksibilitet, teknologi og design, Politihøgskolen, 2015
  • Mathisen, Petter; Bjørndal, Cato R. P. Nettbrett i praksisveiledning. Norgesuniversitetets høstkonferanse, 2015 >>>
  • Mathisen, Petter; Bjørndal, Cato R. P. The use of tablets in mentoring of student teachers. NERA 42nd Congress in Lillehammer, 2014
  • Bjørndal, Cato R. P. og Mathisen, Petter,  Veilederkonferansen 2014, Universitet i Nordland, 16. og 17. oktober. Videoopptak fra presentasjonen >>>
  • Bjørndal, Cato R. P. og Mathisen, Petter,  Nettbrett i praksisveiledning NU 2015, Universitetet i Umeå, 8. - 10. oktober, 2014 >>>
  • Bjørndal, Cato R. P. Kvalitet og kvalitetsutvikling i veiledning - "Oppfatninger av kvalitet og utvikling av kvalitet ved bruk av nettbrett", 2014, ILS, UiO >>>
  • Mathisen, Petter; Bjørndal, Cato R. P. Nettbrett som plattform for observasjon og veiledning i lærerutdanningen. Fleksibilitet og kvalitet - nettverkskonferanse om undervisning i høyere utdanning, UiA, 2013

Omtaler av prosjektet og forskningen: 

  • "Forsket på NUV-prosjekt om nettbrett i praksisveiledning - ble nominert til pris", Norgesuniversitetet 2017 >>>
  • "Forsket på bruk av nettbrett i undervisningen - ble nominert til pris" (Årets tidsskriftartikkel 2016), Senter for IKT i utdanningen >>>
  • "Kommersialiserer forskningsfunn med satsing på veiledningsteknologi", Norgesuniversitetet >>>
  • "Forskning for utväkling i klassrummet", Högskolan i Halmstad 2016 >>>
  • "Tilstandsrapport for høyere utdanning 2016", Kunnskapsdepartementet (s 62-63) >>>
  • "Nettbrett i praksisveiledning", UiA Beta sept 2015 >>>
  • "Nettbrett gir aktive studentar", månedens prosjekt juli 2015, Norgesuniversitetet >>>
  • "Bedre praksisveiledning med nettbrett", Forskningsnyheter ved UiA, 24. april 2015 >>>

Prosjektmedarbeidere

Petter Mathisen
Prosjektleder
Dosent
Pedagogisk utviklingssenter
Universitetet i Agder
E-post
Nettside

Cato Bjørndal
Dosent. Dr.Polit.
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk      
Universitetet i Tromsø
E-post
Nettside

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.